perjantai 21. heinäkuuta 2023

Radiojodihoitoon valmistautuminen

 Auringonvalon ensimmäiset säteet osuvat

 silmiini niin,

että hämärään tottuneet silmäni kipuilevat.

En välitä siitä vaan imen jokaisen kevään

 lähettämän energia-annoksen itseeni

ja toivon saavani voimaa väsyneeseen

 ruumiiseeni,

sillä voimaa minä tarvitsen,

voimia kestämään

tuleva taistelu,

jonka olen päättänyt voittaa.

En anna syövän voittaa. 


Vuosi oli  vaihtunut ja arki alkanut rullaamaan. Kävin jälleen verikokeissa Meilahtea ja syöpäpoliklinikkaa varten. Syöpäpoliklinikalle oli kontrolli tammikuun puolivälissä. Lääkäri lähinnä halusi keskustella tulevasta radiojodihoidosta, siihen liittyvistä etukäteis valmisteluista sekä kuulla ja nähdä, että onko minusta olemaan yksin viikonlopun ajan potilashuoneessa. Vakuutin pärjääväni. Reumapoliklinikalle oli aika tammikuun lopulla kipujeni vuoksi. Jonkin verran oli kulumaa toisessa olkapäässä, ranteessa ja keskisormen tyvinivelessä. Reumalääkäri arveli kipujeni syyksi sarkoidoosia, se kun voi olla elimistössä lähes missä vain. Itsekin olin tätä vähän arvellut. 

Meilahdessa kävin kontrollissa helmikuun lopulla. Siellä todettiin, että sydän lyö edelleenkin epäsynkroniassa ja pumppausteho on alentunut. Ejektiofraktio oli 35-40 välillä, kun normaali on 50 tai yli. Sovittiin, että seuraavakin kontrolli on vielä Meilahdessa kesäkuulla.

Ilahdutin itseäni käymällä kampaajalla. Miniäni opiskelee kampaajaksi ja heillä on välillä nuoriyrittäjyys päiviä, jolloin he tekevät töitä palkan edestä. Olen käynyt aikaisemminkin siellä ja ilahtunut, miten taitavia ja ystävällisiä nuoria siellä opiskelee. Lisäksi hinnat ovat edullisia. Näitä kyllä kannattaa suosia, koska etu on molemmin puolinen. Puolison kanssa vähän juhlistettiin syntymäpäiviä, kun meillä on syntymäpäivät peräkkäisinä päivinä. Mutta eipä minulla ollut paljon millä herkutella, kun ennen radiojodihoitoa täytyy olla kaksi viikkoa vähäjodisella ruokavaliolla. 

 

Syntymäpäivän juhlintaa

Vähäjodinen ruokavalio aiheutti minulle kyllä päänvaivaa, kun muutenkin olen nirso ruoan suhteen. Minusta tuntui, että kaikkeen nykyään lisätään jodioitu suola tai sitä on ihan tuotteessa itsessään, kuten kaloissa. Olin liittynyt syöpädiagnoosin saatuani kilpirauhassyöpää sairastavien ryhmään facebookissa. Sieltä löysin monenlaisia ohjeita ja sain hyviä vinkkejä. Mutta siinä on se toinen puoli, kun meitä ihmisiä on siellä niin paljon ja jokainen tulkitsee asioita tavallaan. Päätin ottaa härkää sarvista ja soitin ystävälleni, joka on syöpäpotilaiden kuntoutusohjaajana ja pyysin häntä selvittämään konkreettisesti, mitä saa syödä ja mitä ei. Toki olin saanut kirjalliset ohjeet, mutta ne eivät olleet niin tarkat. Halusin tarkalleen noudattaa ohjeistusta, ettei kallis hoito mene hukkaan ja että hoito myös tehoaa. Sain häneltä iloisia uutisia, sain syödä huoletta karamellia. Tämä pelasti muuten niin ikävän ruokavalion. En siis kuollut nälkään ja siksi olen tässä vielä kirjoittamassa. 

Radiojodihoitoa varten pyritään saamaan TSH mahdollisimman korkealle eli aiheutetaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Tyreotropiini on aivolisäkkeen erittämä hormoni, joka säätelee kilpirauhasen toimintaa. Lyhenne TSH tulee sanoista tyreoideaa (= kilpirauhasta) stimuloiva hormoni. Tavallisesti ennen tutkimusta Thyroxin-lääke tauotetaan, jonka aikana TSH-pitoisuus nousee riittävästi. Minulla tuota tauotusta ei voitu tehdä sydämen tilanteen vuoksi vaan minulle annettiin kaksi kertaa Thyrogen-pistos sisätautipoliklinikalla. Thyrogen-pistokset ajoitetaan tarkasti, ne tulee antaa 48 ja 24 tuntia ennen radiojodikapselin ottoa. Thyrogen nostaa TSH:n pitoisuuden hetkeksi riittävän korkealle. 

Minulle pistokset laitettiin siis oman paikkakunnan sisätautipoliklinikalla ja hieman jännitti, kun pistokset laitettiin ensimmäistä kertaa ventrogluteliaalisesti eli pistos laitettiin isoon pakaralihakseen vatsanpuolelta. Makasin siis kyljelläni ja hoitaja etsi oikean pistopaikan lantionseudulta. Hämmästyin, kun en tuntenut lainkaan pistosta eli hyvin meni. Pistoksista voi tulla haittavaikutuksia, mutta ilmeisesti minulle ei tullut, koska en muista ainakaan niitä. Perjantaina menin sitten laboratorion kautta osastolle, jossa hoitaja olikin minua jo vastassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Matkakuumetta

Minä kurkoitin tähtiin, unelmoin suuria, olin elämäni prinsessa, joka uskoi onnellisiin loppuihin. Jossakin etsii prinssi prinsessaansa  ant...